Még egy kört mindenkinek!
Köszönjük mindenkinek, aki velünk töltötte az estét és megnézte velünk az Oscar , BAFTA és Európa Filmdíjas skandináv alkotást (dán-svéd-norvég koprodukció). Nem utolsó sorban, pedig diósdi vonatkozása van a filmnek: Jandó Jenő és Kollár Zsuzsa csodálatos Schubert felvételét-Phoenix stúdióban készítették.
Nem könnyen emészthető darab, ezt mi sem jelzi jobban, hogy a vetítés után mély csend ülte meg percekre a Robur kertjét.
Kertmozi ötödször.
Tudjátok, hogy a DiDi szűkebb magjában és tágabb körében, mindig van egy-egy szerelem-projekt. Mi többiek szűkebb és tágabb értelemben teljes támogatással állunk ilyenkor be az ügy mögé. Ilyen szerelem a kertmozi is. Van már mindenféle engedélyünk, pl.: kertmozi üzemeltetésre, kapcsolataink filmforgalmazókkal ( ez esetben a Vertigo Média), filmintézettel, hogy a jogdíjakatmegfelelő helyre be tudjuk fizetni. Legújabb és remélhetőleg hosszútávú, gyümölcsöző kapcsolatunk épül Timivel a Robur Kultúrkocsma tulajával is.
A háttér
Egy évvel korábban mutatták be Magyarországon a mozik a Még egy kört mindenkinek! 2021.07.01-én. Az alkotás diósdi bemutatója pedig 2022.07.16. 19:00 plusz egy kicsi 😀
Itt egy nagyon jó interjút olvashattok a rendezővel: Thomas Vinterberggel, Farkas Boglárka Angéla tollából!
A film alapötletét az a színházi darab adta, amelyet a rendező Vinterberg tíz évvel korábban a bécsi Burgtheater felkérésére írt. További inspirációt saját lánya, Ida adta, aki a dán fiatalok iváskultúráról mesélt neki. A lány szorgalmazta, hogy apja filmesítse meg a darabot, s abban ő játssza Martin lányát. A történetet eredetileg „az alkohol ünneplésére” szánták azon tézis alapján, hogy “a világtörténelem más lett volna alkohol nélkül”. Négy nappal a forgatás megkezdése után Ida autó-balesetben meghalt. A tragédiát követően a forgatókönyvet úgy alakították át, hogy életigenlővé váljon: „Nem csak ivásról kell szólnia, hanem életre ébresztésről” – jelentette ki Vinterberg. Az új változatban az alkohol továbbra is fontos szerepet tölt be, azonban a dramaturgiában most már nem megoldásként, hanem katalizátorként definiálódik. A balesetet követő héten a forgatókönyvíró Tobias Lindholm dolgozott rendezőként. Vinterberget végül is lánya két hónappal korábban írt levele zökkentette ki apátiájából, amelyben rajongását fejezte ki a projekt iránt. A filmet a lány emlékének szentelték, és részben az osztályában forgatták le osztálytársaival.
A forgatásokon a színészek nem fogyasztottak alkoholt hiszen 12 órákat kellett koncentráltan dolgozniuk, de előtte a négy főszereplő és Vinterberg alkoholos „kiképzőtábort” tartott, ahol csupán annyit ittak, hogy elengedjék a szégyenérzetet egymás előtt és megfigyeljék mámorosságuk fokozatait.
Miért pont erre esett a választás?
Úgy érezzük, hogy a film mondanivalója fontos. Nagyon fontos. Szerettük volna felhívni (a magunk módján) a figyelmet az alkohol okozta problémákra. Sosem egyetlen ember gondja.
Mint ahogyan a filmben bemutatott főszereplők és környezetük is jól mutatják be ezt.
Az ötven körüli történelemtanár, Martin, valaha középiskolájában a legjobb pedagógusok egyike volt, ám most üresnek és kiégettnek érzi magát. Tanítványai nem sokra tartják, és az érettségi miatt aggódó szülők is próbálnak megszabadulni a motivációt vesztett tanártól. A munkahelyi problémák mellett házassága is válságban van; régóta szenvedő felesége, Anika csak a gyerekek miatt nem válik el tőle.
Olvashatjuk a Wikipédián.
Egy este a korábban absztinens Martin, valamint három kollégája, Peter, Nikolaj és Tommy egy születésnapi partin vesz részt, ahol felöntenek a garatra. A beszélgetés során kiderül, mindegyikük életközépi válsággal küzd, teljes tanácstalanságban és reménytelenségben. Még félelmeik is hasonlóak. Nikolaj beszámol társainak Finn Skårderud norvég pszichiáter, pszichoterapeuta rendhagyó, homályos elméletéről, miszerint az emberek a szükségesnél sokkal kevesebb alkohollal a vérükben születnek. Ha a véralkohol szintjük 0,5 ezrelék körül lenne, az alapvetően feljavítaná teljesítményüket. Egyfajta „tudományos kísérletet” javasol barátainak: mind a négyen próbálják meg véralkohol szintjüket stabilan ezen a értéken tartani. A természetesen tudományos szigorral, folyamatos kontroll mellett, dokumentáltan végzett kísérletükkel bizonyítékokat tudnának szerezni az elmélet pszichológiai és pszichoretorikai hatásaira. Ehhez hétköznaponként este nyolcig, munkaidőben is, kis adagokban éppen csak annyi alkoholt visznek be szervezetükbe, amivel fenntarthatják a kívánt szintet, s megszabadulhatnak állandósult szorongásaiktól, ezáltal boldogabbá válnak és jobban helyt állnak a munkahelyi és a társadalmi életben.
A kísérlet első eredményei nagyon biztatóak. A négy tanár újra életerősnek érzi magát. Különösen Martin profitál a módszerből: szinte azonnal pozitív eredményeket mutat fel. Tanári teljesítménye javulni kezd és felesége, Anika legnagyobb megdöbbenésére sikerül újra kreatívvá és izgalmassá tenni az együttlétek óráit. Barátai hasonló élményekről számolnak be. Csakhogy hamarosan nyilvánvalóvá válik, hogy a négy kísérletező kedvű barát közül nem mindannyian képesek irányításuk alatt tartani az eseményeket, viszonylag gyorsan kicsúszik kezükből az irányítás és évek óta elfojtott konfliktusok törnek a felszínre. Martinnak, Peternek, Nikolajnak és Tommynak dönteniük kell: foglalkozzanak-e problémáikkal, vagy folytassák a kísérletet?
Lesz-e folytatás? Ismerve magunkat valószínű…