#PinceMozi – filmklub. Vendégünk: Fazekas Máté Bence

Olvasási idő: 5 perc

Május 21-én ismét összegyűltünk, hogy megismerjünk egy fiatal magyar tehetséget és alkotásait.

Skultéti Szilvia vendégposztja! Ismét összefoglalta nekünk benyomásait a filmklubról! A képeket köszönjük Csősz Katinak!
Végül egy kis szubjektív kiegészítés a DiDi részéről a filmklub-élményről.

Kilakoltatás – Diósdon szerintem még nem volt ilyen…

Most sem csak egy filmet láttunk, különleges látásmóddal követhettük nyomon az eseményeket, mert nem a kilakoltatásra kerülő néni szemszögéből néztük a történéseket, hanem a bírósági végrehajtó oldaláról.

A két alkotás után – beszélgetés

A film után, a rendezővel, Fazekas Máté Bencével, a főszereplő Ricsi személyiségéről beszélgettünk. Találgattuk, hogy Ricsi végül a bürokrácia embertelenségével szembeszálló, azon felülemelkedő figura lett-e, vagy a patriarchális családi kötelékektől elszakadó fiú, esetleg az érzelmi intelligenciájában és empátiájában fejlődő férfi. Talán mindhárom. A karakterét azért lehet szeretni, mert nem lehet beszorítani egy kategóriába, nem jó vagy rossz, a megfeleléskényszere, és az emberi gyarlósága mellett, megjelenik az önmagát meghaladó embersége is. Ugyanez az árnyalt személyiség jellemzi a testvérét, egyszerre lázad a családja ellen, és a rendszer embertelen kilakoltatási eljárása miatt. Néha a kettőt nem tudja különválasztani és így az akciója részben öncélú. Akkor fogadjuk el őt teljesen (és Ricsi is), amikor megtudjuk, hogy a doktori ösztöndíja is a hajléktalanság kutatásra épül. A Ricsi által ismert ’’igazságok”, így méltó ellenpólust kapnak, és a testvéri kapcsolatnak is jót tesz.

Egyedül ő tehet róla?

A kilakoltatásra ítélt nő is összetett figura, nem csak egy naiv, a fiától utolsó pillanatig megmentést remélő néni, hanem olyan valaki, akit a falu nem szeret, nyilakat lődöz, és kutyákat uszít emberekre, ha érdeke úgy kívánja.
Egyedül a bürokráciának nem voltak árnyalatai. Ahogyan szaporodnak a képviselői, és egyre erősebb hadállás építenek ki a Zrínyi utcában, az egy szem néni ellen, az leginkább a Kis gömböcbe illő történet.

A fiatal rendőrlányon nem mi nevetünk, hanem ő mosolyog ki a rendőrszerepből, amikor lélekben már az új szakmája, a madárgyűrűzés foglalkoztatja. Az alakja azonban meghatározó Ricsi számára, mert mintát mutat, a pályaváltásról, a választás szabadságáról.

A forgatásról

Beszélgettünk a helyszínkeresés nehézségeiről is. A legtöbb kilakoltatás ugyanis az önkormányzatok bérlakásaiból történik az elszegényedések miatt, így nem szívesen fogadták volna be az erről szóló alkotást.
A film végén, egy ifjú pár veszi szemügyre az otthonát, természetesen ez az az ingatlan, amelyből percekkel ezelőtt ürítették ki a bútorokat és a nénit. Valahogy elszorul a torkunk, hogy az élet képes ezek után belakni a házat, de nem tudtunk rájuk haragudni, és mint megtudjuk a rendezőnek sem ez volt a szándéka velük…

Apám szíve

A másik film, amelyet vasárnap láttunk, az Apám szíve volt, amelyben valóban egy apa ’’ajánlgatja” a szívét: a volt feleségének, akit meg akar őrizni, a fiának, akivel alig tudnak beszélgetni, és a sokkoló eszköznek, amely az infarktus imitálásához kell. Amikor kiderül a turpisság, akkor persze együtt nevetünk az elvált feleséggel, a gyermekded akción, de ugyanilyen erővel és együttérzéssel ülünk a férfi mellé gondolatban, amikor a fia leereszkedik a padlóra, és átfogja az apja vállát. Most nem akar mennEgyedül a bürokráciának nem voltak árnyalatai.i.. örülünk, ha egy kamasz marad, és elfogad bennünket, akármilyenek is vagyunk..

Skultéti Szilvia

Filmklub – DiDi nézetből – Orsi sorai

Elképzeléseinket picit felülmúlja, hogy benneteket is mennyire megmozgat egy-egy vasárnap délutáni vetítés! A mostani alkotásokat átjárta az önmagunkon nevetés képessége, a számomra fontos finom (ön) irónia, Fazekas Máté empátiával és remek beleérző képességgel nyúlt a témához, karakterekhez.
Az Apám szíve kisfilm – Dragomán György: Seprű című novellája alapján készült. Feltettük a kérdést Máténak: Hogyan sikerült megszerezni az engedélyt? – aki naivan csak annyit mondott: Írtam egy e-mail-t a nyilvános címére… Ez a motívum visszaköszönt a beszélgetés során, hogyan kerület az Index (ma már Telex) tudósítója a filmbe, miként hívta el Péterfy Borit, egy mellékszerepre… Hogy a legnehezebb dolguk a kutyákkal volt. Fazekas Máté szerénysége, naivitása magával ragadó volt a beszélgetés alatt. Sokat nevettünk. A Kilakoltatás kapcsán Szilvi szinte mindent érintett, fontosnak tartom elmondani, hogy a film megtörtént események alapján készült. Amit mindenképp magammal viszek, az este kellemes, biztonságos, mosolyogtató légköre, és egy mondat a Kilakoltatásból: ” Csak egy aláírás volt…”

Következő #PinceMozi és filmklub: 06.25. (utána szünet következik)