Fizetős nap / Pay day és LARRY
Hosszú percekig csendben voltunk a film után, nem kérdeztük azonnal az alkotókat, csak rendeztük a ’’sorainkat’’, úgy is mondhatnám a viszonyunkat, a borsodi rapper sorsa, és a mi védett diósdi életünk között…
Larry Diósdon – Bernáth Szilárd rendező és Kővári Kata látványtervező volt a diósdi filmklub vendége.
Nem könnyű a mélyszegénységet megélni 108 percen keresztül, szembesülve a tehetetlenségünkkel, amely nem tud rendszerszintű problémákat megoldani. Persze mondhatnánk rá, hogy ez állami feladat, de a személyes felelősség érzése bennünk marad. Ráadásul a mélyszegénységen kívül ott voltak a filmben a traumák is, igaz alkoholfüggő, bántalmazó apák miatt dadogó gyermekek, akár Diósdon is lehetnek, de ilyen kilátástalan helyzettel karöltve, inkább az ország észak-keleti részén fordulnak elő. Ezért is tiszteljük Larry erejét, amellyel megpróbálja a saját kezébe venni a sorsát. Huszonegy éves, és nem a kötődés tartja az apjánál, hanem egyrészt a félelem, amely a régi verések miatt benne él és megbéklyózza a vágyainak megosztását vele, másrészt a pénztelenség, hiszen csak az apja által megsarcolt pici keresetéből gyűjtött összeget tudja felmutatni. Ez egy befőttesüvegben gyűlik, de még arra sem elég, hogy egy kocsi lámpáját kicserélje belőle.
Ebben kilátástalan helyzetben – furcsa módon -, a cigány közösség segít neki, és persze a rap zene, amely ősi erővel, vadul tör elő a torkából, abból a torokból, amely eddig nem engedelmeskedett neki, csupán az önbizalmát rombolta a dadogással.
Közönségtalálkozó
A diósdiak az alkotókat, a főszereplő alakján túl, arról is kérdezték, hogy milyen kapcsolatot alakított ki a stáb a helyiekkel, akik közül sokan amatőrként szerepelnek a filmben, vagyis hogyan élték meg a nyomort, a rendszerváltás után elszegényedett, munkanélküli borsodi emberek között. A rendező szerint elfogadták őket, egyrészt mert több embernek biztosítottak munkalehetőséget, másrészt mert bekúszott egy kis változatosság az egyhangú napjaikba, bár szerintem leginkább azért, mert nem akartak többnek látszani, egyenrangúként kezelték a cigányputrik lakóit, nyitottak voltak a rapper kutúra felé, anélkül, hogy ítélkeztek volna. A látványtervező Kővári Kata elmondta, hogy ezek az emberek valahogy boldognak látszottak minden nehézség ellenére.
Párbeszéd kezdődött..
Az apa figurájáról is beszélgettünk az alkotókkal. Izgalmas kérdés volt, hogy a vallás és gyülekezet szerepe hogyan jelenik meg a filmben, milyen célt szolgál. Abban mindenki egyetértett, hogy a hit valódi segítséget adhatott az apának, és ezért hiteles az éneke, a pálfordulása, abban viszont megoszlottak a vélemények, hogy a fiú megáldása elmulasztja-e a dadogást és a traumákat, vagy ennek az eléréséért többet kell majd tenni.
Torok szorítás itt kezdődött – Fizetős nap
Kérdeztük a rendezőt a kisfilmről is, amelyet közvetlenül a nagyjátékfilm előtt nézhettünk meg. A ’’Fizetős nap” egy uzsorás és áldozatainak viszonya mellett, arról is szó, hogy itt csak rossz és rossz között lehet választani, vagy fizetsz, és nem tudtok miből élni, vagy nem, de annak kiszámíthatatlanok a következményei… ha felnyomod az uzsorást, akkor te mégy börtönbe, ha nem akkor is, mert lopnod kell, hogy megadd a kamatokat.
A diósdi filmes közösség soraiban sokan voltak, akik segítő szakmában dolgoznak, vagy alapítványokkal vannak kapcsolatban, így nálunk könnyen pendültek az együttérzés húrjai, de ezek a filmek bárkinek az érzékenyítésére alkalmasak, és ettől hatnak olyan erősen.
Sok ilyen filmre lenne szükség!* Köszönjük a #DiDi – PinceMozinak a szervezést!
Skultéti Szilvia
Szervezői “gondolatok” – Orsitól
Műsorváltozás volt a vetítés előtt egy héttel. Könnyed animációra készült a lelkünk. Őszinte köszönet Szilárdnak, aki végtelenül rugalmasan és teljes természetességgel ugrott be vasárnapra. A filmekről írt Szilvia, a háttérről Szilárd és Kata elmesélte, hogy 6 hétre le(fel)költöztek a helyszínre a stáb több tagja és Benett is velük volt ez idő alatt, a forgatást eszméletlen érzékeny és finom együttműködés előzi meg a helyi kisközösségekkel. A forgatás előtt mire minden a helyén és az első “felvétel” rikkantás elhangzik sok mindennek kell összeállnia. Kata például anyag könyvet is készített – melynek volt egy földes-tapintható oldala. A film kis költségvetéssel készült, a stábtagok is megjelennek a filmben – Kata, a felvételvezető Gaszner Vera, a rendező asszisztense Bence. Gyomor tájon még érzem a szorítást és hálás vagyok az életkörülményeimért. Szilárdnak pedig, hogy ennyire érzékletesen hozta közel hozzánk a világ egy másik szeletét.
A képeket köszönjük Csősz Katalinnak!
*A PinceMozi idén sok ilyen filmet hoz el a diósdi közönségnek – első nagyjátékfilmjüket hozzák el rendező vendégeink!
Következő PinceMozi: 2023.05.21. 17:00 Fazekas Máté Bence filmjei: Apám szíve – kisfilm és KILAKOLTATÁS – nagyjátékfilm.
Civil szervezetek – a teljesség igénye nélkül – akikről beszélgettünk vasárnap:
- BAGázs egyesület – Esélyt Adunk.
- Van Helyed Alapítvány
- InDaHouse Hungary
Kapcsolódód cikkek:
OZD -Bódis Kriszta
“Az egyöntetű kritikai és közönségsikerrel futó Larry című film alkotói 2022-ben országos rapversenyt rendeztek, ami kifejezetten a nehezebb sorsú fiatal hip-hop és trap előadóknak biztosított bemutatkozási lehetőséget.” 444.hu videó
A képeket köszönjük Csősz Katalinnak!